Close

24/12/2016

Tid til å lytte

Administrerende direktør Kjetil M. Istad reflekterer ukas blogg.

Har du noen gang prøvd å overbevise noen om noe, uten å lykkes? Og har taktikken din da vært å si det samme igjen, bare kanskje litt høyere, litt mer strengt, litt sinna? Det har jeg. Jeg tror jeg har gjort det ganske så mange ganger.

Det kan være frustrerende at noen ikke forstår poenget ditt. Men å bli frustrert løser ingenting. Å snakke høyere og fortere løser ingenting.

Sakte, men sikkert, har det gått opp for meg at det kanskje ikke er poenget mitt det er noe i veien med, men rett og slett at jeg ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til den jeg snakker med. Før du prater, er det nok viktigere først å lytte med tålmodighet for å forstå perspektivet motparten har. Klarer du virkelig å sette deg inn i hva motparten tenker, er opptatt av og ivrer for, så kan du lettere formidle ditt eget budskap fordi du da kan tilpasse det motparten.

Å lytte er det viktigste i en dialog, har jeg etter hvert skjønt. Uten å lytte driver du egentlig bare med en monolog som bare du forstår, og blir fremmed for andre.

Og det er rart med det; føler en at noen lytter til deg, ja da får du den gode følelsen av å bli anerkjent, og den gleden bør deles så ofte som mulig.

Å lytte bør vi gjøre mer av i jobbsammenheng for å få til et bedre samarbeid med kollegaer og andre samarbeidspartnere.

Da er det fint vi står ovenfor en høytid hvor en virkelig bør kunne trene på å lytte.

Lytt til dine barn, dine venner og familie. Bruk tiden på de du er glad i, spis sammen, gjør hverandre glade, rett og slett vie tid hverandre i deilig julefred. Det skal jeg gjøre.

God jul!