Fremmøte og fjerntolk: Det er inngått parallelle rammeavtaler med 2 leverandører per deltilbud hvor avrop vil skje i henhold til prioritert rekkefølge.
Hasteoppdrag skal gjennomføres samme dag eller dagen etter bestilling. Ved hasteoppdrag tar leverandøren ett honorar på kr. 100,- per oppdrag.
Planlagte oppdrag oppdrag som ikke er hasteoppdrag.
Akutt tolketjeneste:
Akutt tolkebehov: Omfatter tolk til AMK sentraler, fødeavdelinger, ambulanse, akuttmottak og andre avdelinger på sykehusene som har akutt tolkebehov.
Rask tilgang på tolk: Innen 4 minutter for AMK. Dette er tiden det skal ta fra AMK kontakter tolkeformidler til tolk er tilgjengelig. Innen 15 – 30 minutter for fødeavdelinger, ambulanse akuttmottak og andre avdelinger på sykehusene. Dette er tiden det skal ta fra bestiller kontakter tolkeformidler til tolk er tilgjengelig.
Kundene har ulik tiltredelsesdato. Se vedlegg «Kunder tiltredelse».
Akutt tolkebehov - alle RHF:
Avtale er inngått med Tolkenett AS - gjelder fra 1. mai 2022 til 30.04.2023.
Ny anskaffelse er igangsatt på dette området.
Fremmøte og fjerntolk - Helse Sør-Øst RHF:
Følgende leverandører er tildelt kontrakt i prioritert rekkefølge:
Tolkenett AS
Salita Tolke- og Translatørtjeneste AS
Fremmøte og fjerntolk - Helse Vest RHF:
Følgende leverandører er tildelt kontrakt i prioritert rekkefølge:
Tolkenett AS
Salita Tolke- og Translatørtjeneste AS
Fremmøte og fjerntolk - Helse Midt-Norge RHF:
Følgende leverandører er tildelt kontrakt i prioritert rekkefølge:
Tolkenett AS
Salita Tolke- og Translatørtjeneste AS
Fremmøte og fjerntolk - Helse Nord RHF:
Følgende leverandører er tildelt kontrakt i prioritert rekkefølge:
Salita Tolke- og Translatørtjeneste AS
Noricom Nord AS
Kontaktpersoner i Sykehusinnkjøp
Evy Pleym
senior prosjektleder anskaffelser
evy.pleym@sykehusinnkjop.no
Bergljot Mikkelsen
avtaleforvalter
avtaleforvaltning@sykehusinnkjop.no
Kontaktpersoner leverandører
Salita Tolke- og Translatørtjeneste AS: Arash Shahkarami. E-post: arash@salita.no
Tolkenett AS: Terje Gjøsæter. E-post: terje@tolkenett.no
Noricom Nord AS: Signe Marie Liseth. E-post: sml@noricom.no
Slik brukes avtalen
Fjerntolk og fremmøtetolk
Ved kjøp av tolketjenester skal bestillinger gjøres hos den leverandør som er rangert som nr. 1. Leverandører som er rangert som nr. 2 tildeles oppdrag, dersom leverandør nr. 1 ikke kan levere helt eller delvis - iht. Kundens forespørsel.
Bestillinger skal primært sendes via bestillingsportalene til leverandøren. Ved haste oppdrag som skal gjennomføres samme dag eller dagen etterpå kan bestillinger også foretas per telefon.
Akutt tolkebehov
Bestilles hos valgte leverandør, Tolkenett AS iht veileder for bestilling – akutt tolkebehov.
Salita Tolke- og translatørtjenester AS:
Bestillingsportal: Portal.salita.no
Hasteoppdrag tlf: 04523
Tolkenett AS:
Bestillingsportal: Tolkenett.net
Hasteoppdrag tlf: 22 99 32 99
Noricom Nord AS:
Bestillingsportal: Noricomordre.no
Hasteoppdrag tlf: 815 35 500
Under nedtrekksmeny "Dokumenter" finnes rutiner for bestilling.
Avtalespesialister som har driftsavtale med de regionale helseforetakene, og som får driftstilskudd fra staten for oppdrag utført på vegne av spesialisthelsetjenesten kan benytte avtalen. Dette inkluderer blant annet leger og psykologer. Avtalespesialistene vurderer og behandler tilstander som ikke krever innleggelse, tilsvarende sykehusenes poliklinikker, og opererer etter henvisning fra fastlege eller annet helsepersonell med henvisningsrett.
For en oversikt over avtalespesialistene, se de regionale helseforetakenes hjemmesider. Her ligger det til enhver tid oppdaterte lister over hvem som har driftsavtale med det enkelte regionale helseforetak.
For Sør-Øst skal faktura for tolketjenester avtalespesialistene benytter sendes til RHF’et. Leverandørene skal benytte EHF faktura.
Dokumenter
Innlogging for brukere og leverandører
For prisinformasjon må man ta kontakt med sitt helseforetak.
Leverandører oppdaterer informasjon og leverer statistikk ved å følge lenken under.
Logg inn (Leverandørportalen)
Spørsmål eller avvik
Helseforetakene kan registrere avvik på nasjonale avtaler i
Reklamasjonsportalen. En veileder for bruk av reklamasjonsportalen finner du her.
Leverandører må opprette egen bruker på «min side» i leverandørportalen for å sende avvik. Forespørsel sendes til leverandorstatistikk@sykehusinnkjop.no.
Har du spørsmål om bruk av avtalen, søknad om endringer eller andre tilbakemeldinger? Send e-post til
avtaleforvaltning@sykehusinnkjop.no.