Covid-19 gir helseforetakene enkelte utfordringer i forbindelse med innleie av helsevikarer. Derfor må man som oppdragsgiver iverksette tiltak for å ivareta nødvendig drift ved sykehusene.
Leverandører skal følge HF'enes regler for smittevern:
- Leverandører må ta en selvstendig vurdering på vikar som tilbys til HF'ene at han eller hun ikke har vært utsatt for smitte. Det er viktig at FHI's og Helseforetakets regler for smitteverntiltak følges. Se informasjon www.fhi.no.
- Det er etablert rutiner for test av alle
helsepersonellvikarer som kommer fra utlandet. Det skal
foreligge negativ test før en kan ta opp arbeidet. Dersom vikarer må ankomme dagen før oppdrag
starter for testing, vil dere kunne fakturere en dagvakt. Dersom vikaren ankommer noen timer før
oppdrag starter, vil det kunne faktureres den tid det tar for test og
prøvesvar. Dette gjelder på HF som har prøvetakingsutstyr der svar kommer
så si umiddelbart.
- Personer som ved godkjent laboratoriemetode
kan dokumentere at de i løpet av de siste seks månedene har gjennomgått
covid-19 er unntatt fra karanteneplikten. Bruk av munnbind i 10 dager gjelder.
- Link til forskrift om unntak fra innreise/smittekarantene.
- Spørsmål sendes til beredskap.vikar@sykehusinnkjop.no. Vi vil deretter samle dem opp og komme med tilbakemeldinger.
Grensekontroll og transport til helseforetakene
Alle vikarer som passerer grensen skal ha med en bekreftelse fra HF/ avdeling om oppdraget, samt navn/ telefon til kontaktperson ved HF'et hvis spørsmål fra Politi/Avinor.
De fire regionale helseforetakene har i samarbeid med
Sykehusinnkjøp og Avinor etablert en «Dispatch ordning» som sluser inn
utenlandsk innleiepersonell som ankommer Norge. Dette sikrer at vikarer som
skal til helseforetakene blir tatt vel imot på Gardermoen og andre sentrale
lufthavner i Norge med direkteankomst fra andre land i Norden. Avinor sikrer et egnet eget område for
vikarene, og sørger for at de trygt kan reise videre til det sykehuset de skal
til.
Forutsetningen for at disse personene kan gå uhindret
gjennom kontrollpunktene på Gardermoen og andre lufthavner er at de kan
dokumentere sitt oppdrag med en form for dokumentasjon (ID-kort, et skriv eller
en e-post fra Vikarbyrået som de kan fremvise på kontrollpunktene). Avinor har
bekreftet at vikarene kan gå uhindret gjennom kontrollpunktene på flyplassen
dersom de har korrekt dokumentasjon på oppdraget med seg.
Ved ankomst med bakketransport over grensen til Norge gjelder
samme regler og krav til dokumentasjon.
Avbestillinger
Avbestillinger knyttet til
covid-19:
Avbestilling av vikarer der vaktplan er startet:
Vikaren skal ha dekket lønn og meromkostninger for reise tilbake til hjemlandet
ved for eksempel endring av flybilletter.
Dekning av kostnader når bestilt vikar settes i
karantene av helseforetaket: Dokumenterte ekstrautgifter leverandørene
utsettes for på grunn av oppdragsgivers tiltak faktureres oppdragsgiver.
Karantene-konsekvenser
fra andre myndigheter (les SE/DK) er oppdragsgiver uvedkommende. Har leverandør
framsendt en vikar som ikke tilfredsstiller smittefri status ved oppmøte har
det ikke ansvarskonsekvenser for oppdragsgiver.
Ordinære avbestillinger følger rammeavtalens punkter.
Her finner oppdatert informasjon om Folkehelseinstituttets risikovurderinger