Ny felles praksis for logistikk i alle helseregionene
Helseregionene har i lengre tid hatt et ønske om å etablere en mer lik praksis for logistikken knyttet til avtaler, og har nå kommet frem til felles logistikkbetingelser.
Lagt til 25.januar 2024: Nye logistikkbetingelser er nå vedtatt, dokumentene du finner her er utdatert. Du finner betingelsene som trer i kraft fra 1. februar 2024, i denne nyhetssaken.
Større forutsigbarhet
- Vi mener lik praksis vil bidra til en større forutsigbarhet for leverandørene, økt likebehandling og forenkling av anskaffelsesprosessen, avtaleforvaltning og drift, sier Marianne Mengkrogen i Helse Sør-Øst RHF som har ledet arbeidet på vegne av helseregionene
Alle de logistikkansvarlige i helseregionene er nå enige om at dette blir et godt grunnlag i dialog med leverandørene.
Felles logistikkbetingelser skal gjelde for varer innenfor både medisinske og ikke-medisinske områder, disse er planlagt å gjelde fra 1. februar 2024.
Det er tatt utgangspunkt i Helse Sør-Øst RHF sine logistikkbetingelser fra 2015, og sammen har man utarbeidet en oppdatert, forenklet versjon tilpasset dagens praksis. Sykehusinnkjøp HF har samtidig tilpasset avtalemalene.
Logistikkbetingelsene vil gjelde i alle vareavtaler, og skal sammen med oppdaterte avtalemaler bidra til mer standardisering. Malene vil fortsatt tilpasses den enkelte anskaffelse og det vil være opp til helseregionene i den enkelte anskaffelse å beslutte eventuelle unntak.
Også de de elektroniske samhandlingsavtalene blir oppdatert. Helse Sør-Øst og Helse Midt-Norge har utarbeidet nye versjoner med forenklinger og tydeliggjøring:
Vi inviterer til informasjonsmøte
I arbeidet med nye, felles logistikkbetingelser, har det vært dialog med helseregionene og deres underliggende helseforetak. De nye betingelsene har også hensyntatt en rekke forhold som er kommet frem i ulike dialoger med leverandørene.
Leverandørene inviteres til et informasjonsmøte via Teams, 16 november klokka 10-12.
Lenke til innlogging i møtet finner du her:
Kan nå ses i opptak
Dersom du ikke hadde anledning til å delta, ligger opptak tilgjengeligg nå. Gå inn på lenken til innlogging for møtet. Velg å se møtet enten i Teams eller i nettleser. Du kan nå starte opptaket.
Du finner presentasjonen som ble holdt her.
Du kan komme med spørsmål og avklaringer til logistikkbetingelsene. Disse sendes på e-post til adressen: hsorhfpbinnkjop@helse-sorost.no.
Frist for å komme med tilbakemeldinger er 8. desember.