Ny anbudskonkurranse for HPV-vaksine er lyst ut

Sykehusinnkjøp gjennomfører i høst anskaffelse av vaksiner mot humant papillomavirus (HPV). Konkurransegrunnlaget er nå offentliggjort i anbudsportalen.

Ole-Tommy Pedersen
Publisert 18.09.2024
Sist oppdatert 19.09.2024
En person som holder en sprøyte

Foto: Per-Christian Johansen, Universitetssykehuset Nord-Norge

Illustrasjonsfoto av en vaksinesprøyte.

Anskaffelsen gjennomføres av Sykehusinnkjøp på vegne av Direktoratet for medisinske produkter (DMP). Folkehelseinstituttet (FHI) deltar i spesialistgruppa som har det medisinske fagansvaret for anbudet.

Sykehusinnkjøp har fra 2024 overtatt gjennomføringen av anbudene av programvaksiner i Norge, som FHI tidligere har hatt ansvaret for.

Nicolai Maric Bjørnæs, leder for legemiddelanskaffelser i Sykehusinnkjøp, påpeker at FHI har hatt godt innarbeidede konkurransebestemmelser for HPV gjennom flere anbudsrunder

– Tildelingskriteriene i denne utlysningen ligger derfor tett opptil slik de har vært tidligere, med enkelte mindre justeringer og tilpasninger til Sykehusinnkjøps konkurransemaler, sier han.

Deler av konkurransegrunnlaget ble ved månedsskiftet sendt ut på en kort høring for innspill fra leverandørene, som et ledd i Sykehusinnkjøps rutiner for markedsdialog.

Denne uka er anbudskonkurransen kunngjort (se dokumentene hos Doffin).

Fakta om HPV-anbudet

Slik vektes vaksinene

Spesialistgruppa har besluttet å vekte tilbudene med 70 prosent på kvalitet og 30 prosent på pris. Kriteriene er satt i tråd med rammene for vaksineanskaffelser gitt av Stortinget og Helse- og omsorgsdepartementet.

Kvalitetskriteriene er fordelt slik:

Sikkerhet (PP1) Bivirkninger 35 prosent
Effekt (PP2) Forebygging av livmorhalskreft og forstadier av livmorhalskreft, samt andre HPV-relaterte kreftformer 31,5 prosent
Effekt (PP3) Kondylomer (kjønnsvorter) forårsaket av HPV 3,5 prosent

Under kriteriet effekt (PP2) tillegges forebygging av livmorhalskreft høyere vekt enn beskyttelse mot andre kreftformer.

Bjørnæs understreker at vinneren kåres på bakgrunn av en totalscore for både kvalitet og pris, og at leverandørene stiller på like vilkår.

– De underordnede effektkriteriene teller også med i vurderingen og kan bli utslagsgivende dersom de innkomne tilbudene ligger nært hverandre i pris, forklarer han.

Avtalestart i mars

Tilbudsfristen for leverandørene er 28. oktober 2024. Tildelingen skal være klar i løpet av november, og kontrakten inngås for to år med mulighet for prolongering i 1 + 1 år.

Avtalestart er 1. mars 2025, og kontrakten har en anslått årlig verdi på 173 millioner kroner.

• Media: Direktoratet for medisinske produkter er den primære mediekontakten for spørsmål om vaksineanskaffelser – også alle medisinskfaglige spørsmål. Kontakt Sykehusinnkjøps kommunikasjonsavdeling ved spørsmål om gjennomføringen av konkurransen og andre anbudstekniske spørsmål.