Nytt norsk-islandsk samarbeid om hiv-medisinar og biologiske legemiddel

Dei kommande åra inviteres Island med på norske anskaffingar av hiv-medisinar og biotilsvarande TNF-hemmere.

Ole-Tommy Pedersen
Publisert 29.08.2024
En bygning med glassvegg
Island har for tiden et nytt hovedsykehus under utbygging. Foto: Landspítali

Samarbeidet har som mål at begge landa kan oppnå betre prisar og auka forsyningstryggleik i marknaden.

Norske Skjukehusinnkjøp og Landspítali (Islands nasjonale universitetssjukehus) inngjekk nyleg ein avtale som utgjer ei forlenging av det  eksisterande nordiske samarbeidet om legemiddelanskaffingar.

Island blir no med i det norske anbodet på hiv-medisinar og immundempande legemiddel som er produserte som biotilsvarande (TNF-alfa-hemmere og interleukinhemmere).

Ein bakgrunn for denne avtalen er at legemiddelmarknaden på Island er lite, noko som ofte gir færre bod i anbod frå legemiddelselskapa og høgare prisar enn i Noreg.

– Saman kan vi stå sterkare. Noreg kan også dra mange fordelar av å ta ei større rolle internasjonalt innan legemiddelsamarbeid, seier Nicolai Maric Bjørnæs, leiar for anskaffingar av legemiddel i Sjukehusinnkjøp.

Dei første to anbodspakkane skal kunngjerast ved årsskiftet, med kontraktar som trer i kraft tidleg i 2026.

Utvida samarbeid

• Den nye avtalen mellom Island og Noreg følgjer ein trend med at nordiske land samarbeider og hjelper kvarandre med legemiddelkjøp. I ein noko liknande avtale i 2021 kom Noreg og Island inn på Sveriges innkjøp av covid-vaksinar via EU.
  • I 2018 signerte den norske og den danske helseministeren ein avtale om samarbeid om felles anbod av legemiddel. I april 2019 underteikna helseministeren for Island eit tillegg til det danske og norske notatet.
  • Sidan den gongen har tre felles norske, danske og islandske anbod på legemiddel vore vellykka gjennomførte i regi av Nordisk Legemiddelforum.
  • Desse gjennomførte anskaffingane har gått på eldre, velprøvde antibiotika-legemiddel med forsyningsutfordringar.
  • Hovudmåla i desse fellesnordiske anboda har vore å sikre forsyningar av desse gamle medisinane og dessutan å fokusere på miljøet ved å implementere miljøkriterium i det nyaste anbodet.
  • I nordiske fellesanskaffingar går landa saman i forhandlingar. I avtalen som blir omtalt i denne saka, er Island invitert med på anbodsrundar som blir gjennomført av Noreg.

Utvalde anbod

Det nye samarbeidet mellom Landspítali og Sjukehusinnkjøp omfattar grupper av legemiddel som er i tidleg fase etter patentutløp (fase 2-4). Landspítali tek del i Sjukehusinnkjøp avtalar i utvalde anbod på hiv-medisinar og TNF-hemmere (TNF BIO).

Islands behov på desse områda utgjer mellom 5 og 10 prosent av innkjøpa til norske sjukehus.

En mann som sitter ved et bord med en bærbar datamaskin
Nicolai Maric Bjørnæs er avdelingsleder anskaffelser i Sykehusinnkjøps divisjon legemidler. Foto: Ole-Tommy Pedersen

Anskaffingane utgjer samla rundt rundt 450 millionar kroner årleg på hiv-området og 750 millionar kroner til TNF BIO-medisinar (prisar eks. mva.).

Sjukehusinnkjøp håpar at også Danmark og andre nordiske land i framtida vil vere med på anskaffingar av desse legemiddeltypane, slik at ein kan bli ein endå sterkare aktør i marknaden.

Då blir dette i så fall løfta opp til å bli ei felles nordisk anskaffing

Dyre medisinar

Både hiv-behandling og TNF BIO-legemiddel er medisinar med høge prisar og  høgt forbruk. Prosjektleiar Hulda Harðardóttir ved Landspítali forklarer at i det siste hiv-anbodet på Island var deltakinga frå legemiddelselskapa svært avgrensa.

– Vi fekk berre inn tilbod på 5 av dei 20 hiv-medisinane vi lyste ut anbodskonkurranse på, seier ho.

En mann med briller
Hulda Harðardóttir. Foto: Landspítali

Å bli ein del av ein større marknad gjennom nordisk samarbeid har dei siste åra gitt islandske pasientar tilgang på fleire legemiddel enn dei før har hatt. Samtidig har dei oppnådd lågare prisar og færre tilfelle av legemiddelmangel.

– Vi håpar på eit tilsvarande resultat ved å bli inkluderte i desse norske anskaffingane, og vi ser veldig fram til samarbeidet med Sjukehusinnkjøp, seier Hulda Harðardóttir.

Forskjellane mellom kva Island og Noreg faktisk betaler for ulike legemiddel i dag, kan vere stor.

– Å finne alle moglege måter ein kan gjere innsparingar, er ekstremt viktig for helsevesenet i dag, same kva land det er snakk om, seier Nicolai Bjørnæs.

Tomme hyller er kostbart

Legemiddelmangel er også eit problem i Noreg, der pasientar må over på alternativ når reseptlegemiddelet er mellombels utselt.

Norsk Apotekforening melde nyleg at i rundt 1500 tilfelle dagleg (rundt 1,5 prosent) klarer ikkje apoteka å finne ei løysing på ståande fot. Dette inkluderer alle terapeutiske område og primærhelsetenester.

For Noreg legg denne mangelen ei byrde på heile systemet, der det trengst store ressursar for å leite opp erstatningar i marknaden. Dette medfører ofte også dyre eingongsanskaffingar.