Sykehusinnkjøp endrer organisasjonsstruktur
Den nye strukturen trådte i kraft 1. februar, og er et steg på veien mot å kunne levere fremtidens innkjøpstjenester til norske helseforetak.
![En gruppe mennesker står bak et banner som skal klippes. Ballonger i bakgrunnen.](/490533/siteassets/bilder/nyheter/2025/sykehusinnkjop-endrer-organisasjonsstruktur/img_8283i-2.jpg?format=webp&width=900&height=600&rxy=0.58%2c0.45&quality=80)
Den nye strukturen ble utviklet i løpet av 2024, med tett involvering av tillitsvalgte og medarbeidere på alle nivåer i foretaket. Den innebærer ikke nedskjæringer.
1. februar 2025 trådte den nye organisasjonsstrukturen i kraft.
Hva endrer seg?
Tidligere har Sykehusinnkjøp HF vært organisert i geografiske divisjoner som har ytt innkjøpstjenester til hver sin helseregion.
– Fremover vil foretaket i stedet være organisert rundt produktområdene vi arbeider med. Det betyr at det er de ulike innkjøpskategoriene som er styrende for hvordan vi er organisert, sier administrerende direktør Bente Hayes.
Du finner vårt nye organisasjonskart og informasjon om de nye enhetene vi er organisert i på siden «Om oss».
Divisjonene til Sykehusinnkjøp vil fortsatt ha kundeansvar for hver sin region. De vil være organisert med kollegaer på tvers av hele landet som arbeider med de samme produktene og tjenestene som dem.
– Denne omstruktureringen gjør blant annet at vi skaper større og mer spesialiserte fagmiljøer innenfor produktområdene, og får bedre erfaringsutveksling og kompetansedeling. Den gjør også Sykehusinnkjøp HF mer robust og egnet til å håndtere både beredskap og løpende drift bedre. De nye enhetene våre samler ressursene våre på landsbasis og vil lettere kunne bruke kapasiteten sin der den trengs mest, sier Hayes.
Omstruktureringen innebærer også en satsing på avtaleforvaltning ved at forvalterne i Sykehusinnkjøp nå har fått egne avdelinger. Dette legger blant annet til rette for at de bedre kan samarbeide om å løse avtaleutfordringer som er felles for helseforetak på tvers av helseregionene.
![Konfetti sprenges i luften idet et bånd klippes over med saks av en kvinne.](/49012f/siteassets/bilder/nyheter/2025/sykehusinnkjop-endrer-organisasjonsstruktur/snorklipping-middels-kvalitet.gif?format=webp&width=900&height=600&quality=80)
Bakgrunn
Sykehusinnkjøp HF er helseforetakenes spesialiserte innkjøpstjeneste. Et av våre viktigste mål er å bidra til å øke foretakenes økonomiske handlingsrom gjennom gode anskaffelser og avtaleforvaltning.
Dette krever at vi kontinuerlig utvikler oss for å møte fremtidens innkjøpsbehov. Sykehusinnkjøp besluttet derfor i 2023 å omstrukturere foretaket for å kunne yte både flere og enda bedre anskaffelser og avtaleforvaltning i årene som kommer.
Faktaboks: Fakta om Sykehusinnkjøp
Fakta om Sykehusinnkjøp:
- Eies av de fire helseregionene, Helse Nord, Helse Midt-Norge, Helse Vest og Helse Sør-Øst.
- Administrerende direktør er Bente Hayes.
- Hovedkontor i Vadsø.
- Kontorlokasjoner på 22 steder i Norge.
- Totalt rundt 330 ansatte.
- Helseforetakenes Innkjøpsservice AS ble etablert i 2003. Foretaket ble senere til Sykehusinnkjøp HF i 2015. Ressurser fra hele spesialisthelsetjenesten ble en del av foretaket i 2016-2017.
- Gjennomførte i 2024 over 1.000 anskaffelser med en total verdi på ca. 22 milliarder kroner.