Sykehusinnkjøp kontrollerer renholdsavtaler
Arbeidslivskriminalitet (akrim) utgjør en betydelig risiko i renholdsbransjen, inkludert sosial dumping og brudd på arbeidsmiljøloven. I 2024 valgte Sykehusinnkjøp derfor kontroll av renholdsavtaler som et prioritert område.

For å motvirke arbeidslivskriminalitet, er det viktig med strenge kontroller og oppfølging av seriøsitetskrav. I Sykehusinnkjøps handlingsplan for samfunnsansvar ble i 2024 blant annet kontroll av avtaler knyttet til renhold valgt som fokusområde.
Kontrollerte to avtaler
Sykehusinnkjøp foretok kontroll av to renholdsavtaler; en for Molde og Kristiansund sykehus med leverandøren Toma Facility AS, og en for Sykehuset Østfold med leverandøren 4SERVICE EIR RENHOLD AS. Begge avtalene inkluderer regelmessig renhold i tillegg til periodiske renholdsoppgaver som vindusvask. Avtalene har spesifikke kontraktskrav stilt til tjenestene.
Kontrollen av avtalene ble utført ved bruk av HMSREG-systemet, et skybasert verktøy som sikrer etterlevelse av lover og forskrifter ved å gi oversikt over mannskaper og dokumentasjon. Systemet bidrar til å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Funnene fra kontrollen viste mindre til moderate avvik, spesielt knyttet til arbeidstid og lønnsslipper. Anbefalinger inkluderer oppdatering av arbeidsavtaler og etablering av rutiner for korrekt timeregistrering og lønnsberegning.
Vil fortsette å bruke HMSREG
Sykehusinnkjøp fikk mulighet til å benytte HMSREG takket være et godt samarbeid med Sykehusbygg HF. Erfaringene med systemet var positive, og systemet ble vurdert som oversiktlig og effektivt. Samarbeidet med Sykehusbygg om bruk av HMSREG er derfor foreslått videreført.
Sykehusinnkjøp vil også vurdere å etablere superbrukere for å gi bedre støtte og opplæring i bruk av systemet.